Слайд 1 Легенды и предания села Старая Теризморга
Слайд 2
Составили: учитель мокшанского, русского языков и литературы МОУ «Старотеризморгская средняя общеобразовательная
школа»
Чернова Н.Н. и члены кружка
«Литературное краеведение»
Целью данной работы является исследование легенд и преданий села Старая Теризморга.
Задачи проекта:
- проследить живую связь времён и поколений;
сбор легенд и преданий села Старая Теризморга
Слайд 4 Название легенд:
Откуда появилось название села;
«Девичья» река;
«Чёртов» овраг
;
Солдатский бугор;
Сельский сад;
Источник
Слайд 5Коста сявовсь велеть лемоц
Васенце лятфнематне велеть колга канневихть 16-це векти. Тяниень
велеть вастста кассть туста шобда вирьхть. Пяк сидеста вирень кярома сашендольхть ломатть и лия велеста.
Атяньке-бабаньке ульсть Атерень. Пяк кунара Севонць ульсь пяк кели и кърхка. Сидеста аватне сашендсть ляи щамонь муськома. А сембе вирень кярыхне ётцесть ляйть туркс. Синь ёткстост ульсть и руст.
Фкя тяфтама рузонь алясь кармась ётама ляйть туркс и няезе веленять.
Авась арьсесь, што алясь ёрай ётамс тя шири и мярьгсь: «А вон, через морга» (Ляйть туркс веляфтфоль оцю моргу шуфта). Алясь арьсесь, што велеть лемоц «Черезморга». Васце ульсь Черезморга, а сяда тов Черизморга.
Слайд 6Откуда появилось название села
Когда-то очень давно, на месте сегодняшней Теризморги росли
непроходимые леса. Приходили сюда лес рубить с окрестных деревень и сёл. Тогда река Сивинь была глубокой и многоводной. Часто женщины приходили сюда стирать. В лес приходилось идти через речку. Однажды забрёл сюда за лесом русский мужчина. Увидел, что нужно переходить через широкую реку и спросил у стиравшей женщины: «Как называется это село?» Женщина, не знавшая русского языка, поняла вопрос по-другому. Она подумала, что мужчина спрашивает, как пройти через реку. Она показала на толстое бревно с суком и сказала: «Через морга». С тех пор мужчина рассказывал про населённый пункт с названием «черезморга»
Слайд 8Легендатнень лемсна
Коста сявовсь велеть лемоц?
Стиремляй
Черт ляй
Пильгоняпанда
Велень сад
Эшиня
Слайд 9Стиремляй
Аф пяк ичкозе веленьконь эзда ули ляй, конань лемоц Юмама ляй
или Стиремляй. Тя ляйбрясь оцю-оцю, потмосонза шуди аф оцю ляйня. Яксекшнесть тя ляйбряти иможс, кайгорянц.
Тусь кайгорянц стирь мазанц мархта. Вирьгя якасть ламос, кочкасть кайгоряндовок аф кържа. Стирь афи фатясь, кода эрьгодсь мазанц эзда.А мазац, кода изь вешенде стирть эса, коданга ашезь мув.
Тусь куду ськамонза. Ламоксть якасть вешендемонза, но мърнесесть шавонь кятть.
Кунара тя ульсь, аньцек тя пингс ляйти мярьгихть Стирень юмама ляйбря или Стиремляй.
Девичья река
Недалеко от нашего села есть овраг, который называется Стиремляй. Он очень глубокий. На дне этого оврага течёт родник. В давние времена в этот овраг ходили за ягодами, разными кореньями. Как рассказывают старожилы села, хозяйкой этого оврага была Вирява, которая жила в лесу. Ей этот овраг нравился своей красотой и лекарственными растениями, которые росли в глубине оврага. И она давно присматривала среди приходивших сюда женщин и девушек хозяйку для этого оврага, а сама бы ушла в лес хозяйничать. Ей жалко было оставлять овраг без присмотра.
Пришли однажды за ягодами женщина с девушкой. Девушка была неземной красоты. Сначала они ходили по лесу. Вот там и приметила её Вирява и решила, что она и останется в овраге. Незаметно увела Вирява её в овраг. Там и оставила. Как не искала её женщина, найти не смогла. И никто её больше не видел. Не показывалась она на глаза никому.
Слайд 12Чёрт ляй
Сядонголе ломанць макссесь лем эрь лоткти, ляйти, пандти. Чёрт ляйсь-тя
пяк оцю лотка, кона ащи Шуваруть ала. Пяк кунара тяса кассть оцю тумот. И эрясть эсонза ломатть, конат нельгондезь ётай киге базару велеряйхнень паршиснон, мимс вятьф жуватаснон, ярмаконяснон. Срхкамок молема тя ширева, тя вастсь кандсь пелькс вирть шобданц мархта, да нинге грабамать, а васток-васток и ломаттнень юмамаснон мархта. Ломаттне корхнесть: «Ляйсь, коса чёрт лисендихть». Тяфта и тусь Чёрт ляйть лемоц.
Чёртов овраг
Очень давно человек дал название каждому оврагу, озеру, горе.
Чёртов овраг – это овраг, который находится между Теризморгой и Шуварами. В давние времена здесь росли высокие дубы. В этом овраге жили люди, которых сельские жители называли разбойниками. Они выходили на дорогу, по которой люди на подводах ездили в Шувары на базар. Они отбирали у людей скот, который они вели продавать, купленный товар, деньги. Небольшой, но тёмный лес и разбойники пугали жителей села. Ведь они не только грабили, но и убивали людей. Разбойников, которые выходили на дорогу, называли именем Чёрта. Отсюда пошло название оврага – Чёртов овраг
Слайд 15Пильгоняпанда
Пильгоняпандть содасы эрь велень эряйсь.
Ульсь тя пяк кунара, кона-бди
войнада меле (киге аф мяляфтсы кона). Весть ётасть тияне салдакт. Синь ульсть сизефт, вачедот, лангсост щамсна ульсть сязентьфт. Кандсть ружьят, штыкт. Кись ульсь аф мала, а вийдост иляткшнесь кржа. Ваймама лоткасть тяниень Пильгопандть вастс. Ваймамда меле маразь фкя марс канксснон и калмазь модаса. Модать каннезь эсь картузснон мархта. Вярде матразь пильгса. Надияфтсть мърдамс и сембонь кочкамс, но киге синь ашезень няе сяда тов. Аньцек илядсь оцю мар, конань лангса содавсть ламос ломанень кяпе пильгокитне. Сяс и лемдезь Пильгоняпандокс.
Слайд 17Велень садсь
Кда Пильгоняпандть эзда куцят сяда вяри Мазнярть шири, то поват
велень колхозонь саду. Сон тячемс пяк оцю, а эсонза лама марлю. Аньцек мельгаст аф якамать эзда марьхне сяпиясть. Тя садть озафтозь колхозникне. Марлюнянь озафтомста ведть амолязь Севоньцта и каннезь ялга, сяс мес алашат велень усксемс ашесть максе. Синь эрявсть паксянь тевонь тиендемс. Ломаттне корхнесть, што ведяватне лездсть садть туфтомста
Слайд 18 Сельский сад
Когда начали сажать жители
села на холме сад, то реку для полива брали из реки Сивинь. Ведявась (Богиня воды) очень обиделась за то , что когда брали воду для полива яблонь, её не отблагодарили. И с тех пор как не поливали жители села яблони, плоды всё равно оставались кислыми. Труд их оказался напрасным. Эти яблоки никто не ест. Вот так показала свой гнев Ведява.
Слайд 20Эшиня
Кода азонкшнихть сире велеряйхне,Теризморга велеть перьфке муви кеветиешка эшиня.Синь улихть и
Севонь ляйса,и колхозонь садть перьфса.Улихть эшинят и велеть омба ширесонзога – Шуваруть пяле.Эрь эшинять ули соньцень легендац.И эрь легендась эсь лацонза мазы.Вага фкясь синь эздост.
Мзярда-бди пяк кунара,тяса ашельхть нинге келуналхт, а ульсть аньцек кели паксят,фкя алясь ванць стада.Тишесь ульсь пяк сери, сяс жувататне ярхцесть прянь апак кепсек.Постуфсь якась-якась мельгаст и велесь лугать лангс.
Псиста эждсь шись, и и сяс постуфськяшсь тишетнень ёткс,марнек ацам алу,конань эзда мольсь келмоня.Аф мяляфтсы сон,кати матодовсь, кати аш,но комодсь сон сянь эзда, что модась алонза тарозевсь.Абондомбачк ашезь шарьхкоде, мезе лиссь, а тоса арьсесь, што мадсь меньгя звернянь варяня лангс. Но модась кармась курокста кеподема. Постуфсь аньцек кенерсь комотемс шири, кода пильге алдонза кеподсь ведень столба. Алясь пяк эводсь и ласьксь стадати, траксне саворня ярхцесть тишеда.
А ведсь всё лиссь и лиссь, и курок сембе лугась кяшевсь ведьса . Шись ульсь пяк пси,а постуфсь маштсь ведец.Сонь стане сась симомац,што апак ватт пелеманц лангс, маладсь лисьф ведти, кядьлапшса амольдсь ведня и варжазе. Веднясь кельмоняль и пяк аруволь кода сельмоведь. А таньфоц афи азондови кода пароль. Тракснеге кармасть лугаста ведть эса симома. Иляденди, тумстонза, сявсь алясь мархтонза ведня кядьгозонза, штоба кандомс вели, а то аф верондайхть веляряйхне, кодама чуда сон няйсь. Панезе постувсь стадать куду, а тоса сонь учезе пара куля –сонь шачсь цёрац. Мзярда азондозе алясь лихтибрять лисеманц, то сембе тейнза мярьгсть , што ся ульсь видение. Лихтибрянь мумась – од эряфонь ушедома
Вага кодама легенда лихтибрять колга, сонь ару ведняц тя пингс эреклай. Пара ломаттне мельганза ваныхть: чистондакшнесазь ърдазда ,тисть струпкя, путсть карьхкяня.
Источник
По словам А.В.Ямашкиной (1903 г.р.) вокруг села Старая Теризморга можно найти несколько родников. Они находятся и в поймах реки Сивинь, и возле колхозного сада. Есть родники и на другой стороне от села (в сторону села Шувары). О каждом роднике есть легенда. Вот одна из легенд.
Когда-то очень давно в этих местах не было берёзовых рощ, а были лишь луга и пастбища. Здесь паслись стада. Трава здесь была высокая, густая, поэтому коровы паслись спокойно. Пастуху ничего не оставалось делать, как прилечь и спрятаться в траве.
Солнце палило беспощадно, а от травы шёл приятный холодок. Пастух думал о своей семье, как её прокормить, чем одеть. Детей у него шестеро, да вот-вот седьмой родится. С этими мыслями он и заснул. А проснулся он оттого, что земля под ним зашевелилась, стала ходить ходуном. Сначала он подумал, что нечаянно прилёг на норку какого-нибудь зверька. Но земля начала подниматься. Только он успел отскочить, как из-под земли поднялся столб воды. Вода лилась и лилась, пока не залила все пастбище. Сначала он испугался такого чуда, но любопытство охватило его, и он зачерпнул воды. Вода была чистая, как слеза и холодная, как лёд. Коровы тоже стали пить воду.
Он зачерпнул воды, чтобы взять её с собой, иначе в селе не поверят такому чуду.
Пригнал вечером пастух стадо, а дома его ждала приятная весть. У него родился сын. А когда он рассказал о произошедшем чуде, все сказали, что это было видение. В народе говорят, что если обнаружишь родник, значит, зародилась новая жизнь [4].
Слайд 23 Литература:
Седова Л.Д., Легенды и предания. Саранск, мордов.
кн. изд-во, 1982
Чудаев Ф.П. Боль и радость ты наша, земля Старошайговская. Саранск, «Красный Октябрь», 1998
Личный архив Старотеризморгского национального центра